ליצירת קשר השאירו את הפרטים ואנו ניצור אתכם קשר

    מחיקת רישום פלילי ועילות סגירת תיקים

    משטרת ישראל פותחת בכל שנה בממוצע כ- 300 אלף תיקי חקירה בכל מגוון העבירות. פלוני שנחקר באזהרה במשטרה, המשמעות היא שנפתח כנגדו תיק פלילי, ומסלול חייו של התיק הפלילי תלוי בין היתר בסוג וטיב העבירות המיוחסות, נסיבות האירוע, עברו הפלילי של הנחקר ועוד, אך יש לציין כי מרגע שנפתח תיק הוא נרשם במידע הפלילי של אותו אדם.

    גיליון המידע הפלילי מכיל את כל התיקים הרשומים לאותו אדם בחלוקה לשתי קטגוריות עיקריות: המרשם הפלילי- בו מצויינים כל התיקים בהם ניתן גזר דין בבית המשפט, והמרשם המשטרתי בו מופיעים תיקים בשני מצבים- תיקים סגורים שההליכים בהם הסתיימו לבלי שהוגשו כתב אישום, התיקים שנקראים מב"ד- ממתינים לבירור דין, היינו נמצאים עדין בהליך בירור בחקירה או מתנהלים בבית המשפט.

    המשטרה מודיעה על סגירת תיק פלילי במשטרה ולכאורה פלוני שם את האירוע מאחוריו וממשיך בשגרת חייו. אך חשוב לדעת כי סגירת התיק אינה מתבצעת מאליה וכי הדבר נעשה על פי 3 עילות סגירה הקבועות בחוק: אין אשמה פלילית (במקרה זה ימחק התיק מהמרשם המשטרתי), היעדר ראיות מספיקות והאחרונה נסיבות הענין אינן מצדיקות העמדה לדין (עילה שכונתה בעבר חוסר ענין לציבור). סגירת תיק שלא מעילת חוסר אשמה מותירה צל ועננה מעל פלוני, ולכן קיימת האפשרות לפנות בבקשה מנומקת לשינוי עילת הסגירה לחוסר אשמה לשם הסרת כל עננה מעל ראשו של פלוני.

    נציין שבסיום חקירה באזהרה ידרש הנחקר למסור טביעות אצבעות, צילום ובעבירות מסויימות גם דגימת רוק לצורך הפקת דנ"א, שכלל הנתונים אלה נשמרים במאגר המשטרתי לדורות ולמעשה בכל פעם שתמצא טביעת אצבע שניתן לשייכה לאדם פלוני, שטביעות האצבע שלו מצויות במאגר, ניתן לקבוע כי נכח במקום בו נמצאה טביעת האצבע שלו.

    יש לכך משמעות אדירה ולעיתים אף מרחיקת לכת. כדי להבין זאת נסביר כי אדם שנסגר התיק בו נחקר בעילה של חוסר אשמה, הרי שהמשטרה מחוייבת לוודא הסרת כלל הנתונים שנדגמו ממנו מהמאגר המשטרתי, היות וגם רישום התיק נמחק מהמרשם המשטרתי, אך הניסיון מלמד כי ישנם מקרים בהם נתונים אלה אינם מוסרים מהמאגר שלא כדין.

    סגירת תיק חקירה בעילת היעדר ראיות מספיקות מותירה חלל גדול מאוד שמתמלא בערפל ותחושה לא נוחה בה ציבור גדול של אזרחים שנחקרו במשטרה נותרים עם כתם בדמות הספק אם ביצעו את המיוחס להם אם לאו. לכך נוספת שמירת נתוניהם שנדגמו מהם במאגר המשטרתי, ולעולם ינועו בדגרת חייהם כשצל הספק מנקר בחייהם.

    במשרדינו עו"ד אבי בנבנשתי עוסק בייעוץ וליווי לקוחות בבקשות למחיקת רישום פלילי ולשינוי עילות סגירה של תיקים, על סמך ידע מקצועי רחב בתחום המשפט הפלילי שנרכש בשנים של עבודת משטרה ועבודה כסניגור.

    ליצירת קשר

    השאירו את הפרטים ואנו ניצור אתכם קשר




      קידום עורכי דין קידום עורכי דין
      דילוג לתוכן